Nuwara Eliya - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Emma Johan - WaarBenJij.nu Nuwara Eliya - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Emma Johan - WaarBenJij.nu

Nuwara Eliya

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

20 Oktober 2015 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

Dag 13 Nuwara Eliya

Vandaag vertrekken we weer uit Kitulgala en onze boomhut. We hebben al met al redelijk geslapen, maar had een stuk beter gekund. Alles was enorm klam en vochtig en met al die beesten om me heen slaap ik toch ook niet echt lekker. Nadat we een enorm ontbijt hadden gehad (ik denk dat 10 personen er wel van hadden kunnen eten, zie foto), vertrokken we richting Nuwara Eliya. We zijn inmiddels echt in het heuvelland van Sri Lanka aangekomen, wat bergweggetjes en haarspeldbochten betekent. Een enorm contrast met de oude steden en het noorden waar we geweest zijn, maar dat is juist heel leuk! De natuur is hier prachtig; veel bergen, heuvels en uitgestrekte theeplantages. En alles, werkelijk alles is groen. Onderweg zijn we gestopt bij twee punten, waar we een mooi uitzicht hadden op twee beroemde watervallen. Eenmaal aangekomen in Nuwara Eliya, checkten we eerst in bij het hotel, om vervolgens te gaan lunchen. Ondertussen heeft Iresh ons wat verteld over de stad. In de Britse koloniale tijd kwamen de Britten hier graag heen vanwege het aangename klimaat en het mooie landschap. Nuwara Eilya ligt ruim 1200 meter boven zeeniveau en de temperatuur is beter voor ons als Europeanen, zo'n 25 graden. Uit deze koloniale tijd zijn veel gebouwen bewaard gebleven, waardoor deze stad ook wel 'Little England' genoemd wordt. Na de lunch gingen we op bezoek bij een theeplantage en -fabriek. Er zijn kennelijk verschillen in kwaliteit van de thee, afhankelijk van de hoogte waarop de planten groeien. Hoe hoger, hoe beter de kwaliteit van de thee. De fabriek op deze hoogte behoort tot de 'high ground' thee en is daarom van de beste kwaliteit. We mochten eerst een kopje proeven, waarna we het fabriekje ingingen. Hier werd het proces van plantje tot theezakje helemaal uitgelegd en laten zien, heel leuk om dat te mogen aanschouwen! Daar denk je helemaal niet over na, als je thuis je theezakje in het water hangt. Daarna zijn we nog bij een kerkje uit de Britse tijd gestopt en toen gingen we naar het hotel. Morgen moeten we er heel vroeg uit: 5 uur vertekken we voor een wandeling naar 'World's End' op de Horton Plains.

• 20 Oktober 2015 - 20:21

Jellan:

Leuk, die theeplantage! Heb je wel even wat meegenomen daarvandaan? Wil ik ook wel even proeven die hoge kwaliteit thee

• 20 Oktober 2015 - 21:27

Bart:

Is het groene thee? Dan heb ik geen belangstelling