Sigiriya en Polonnaruwa - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van Emma Johan - WaarBenJij.nu Sigiriya en Polonnaruwa - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van Emma Johan - WaarBenJij.nu

Sigiriya en Polonnaruwa

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

15 Oktober 2015 | Sri Lanka, Polonnaruwa

Dag 8 Sigiriya en Polonnaruwa

Pfoe. Vandaag was de meest hefitge, inspannende en heetste dag tot nu toe. Maar wel heel bijzonder! 7.30 uur vertrokken we, zodat we nog voor de ergste hitte bij de Sigiriya (leeuwenrots) aankwamen. 28 graden of 33 graden scheelt toch weer iets. Daar begon de grote klim naar boven. De rots is vanaf de grond 200 meter hoog, dus het werd inderdaad een behoorlijke klim. Maar wat was het gaaf! Bovenop de rots is ooit een paleis van een koning geweest en beneden begonnen we dan ook in de paleistuinen. Verder naar boven kwamen we rotsschilderingen tegen uit de 5e eeuw, in kleur en al. Prachtig! En ja, ook de top van de rots hebben we gehaald. Daarbij hebben we een klein beetje vocht verloren (lees: drijfnat), maar het was het waard. Het uitzicht was geweldig en ook de ruïnes van de tempel waren leuk om te zien. Iresh heeft nog allemaal mooie verhalen vertelt over deze rots, maar dat is teveel om hier te typen. Die komen in het fotoboek. Eenmaal beneden reden we met de auto naar Polonnaruwa. Dit is na Anuradhapura de tweede grote hoofdstad in de geschiedenis van Sri Lanka. Hier zijn enorm veel overblijfselen van prachtige boeddhatempels en paleizen, die stammen uit de 11e tot 13e eeuw. We begonnnen in het museum en hebben daarna op de fiets alle overblijfselen verkend, dat was weer eens wat anders dan met de auto. Leuk, maar ook ontzettend heet weer. Ook nu is het weer teveel om op te noemen wat we allemaal hebben gezien, maar het meest indrukwekkend was toch wel de Gal Vihara. Hier is een 14 meter lange, liggende Boeddha te zien, helemaal uitgehakt in een rotswand. Ongelooflijk knap! Het beeld straalt een enorme rust uit, wat heel knap is, vooral voor de tijd waarin het gemaakt is. Daarna gingen we nog naar een houtwerkwinkel, waar ze prachtige beelden met de hand uit hout hakken. De meeste beelden waren te groot voor in de koffer ("but we can also ship them, no problem!"), maar toch twee kleine souveniertjes die wel gewoon meekunnen gekocht. Na dit alles gingen we pas lunchen (14.45 uur) en daarna weer richting het het hotel, waar we rond 16.30 uur aankwamen. Een douche genomen (wat zeker nodig was, we hebben vandaag genoeg gezweet voor de rest van het jaar denk ik) en nu lekker relaxen. Morgen rijden we via Dambulla richting Kandy, ook weer zin in!

P.S. We vinden het heel leuk om al jullie reacties te lezen op onze verhalen. Ga zo door! :)

• 16 Oktober 2015 - 17:02

Aartje:

Ook jij kunt je verhaal goed vertellen net als emma :) .
    Wat zullen jullie een conditie krijgen ha ha .
    Denk dat Emma het eerste jaar weer geen rijst of iets dergelijks hoeft :)
    Groetjes Pa en Ma