Galle - Tsunami - Schildpadden - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Emma Johan - WaarBenJij.nu Galle - Tsunami - Schildpadden - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Emma Johan - WaarBenJij.nu

Galle - Tsunami - Schildpadden

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

26 Oktober 2015 | Sri Lanka, Negombo

Dag 19 Galle - Tsunami museum en Schildpadden opvang

Dag 19, onze laatste dag hier in Sri Lanka! :( Wat ontzettend jammer dat we hier weg moeten, het is zo'n heerlijk en prachtig land. Maar gelukkig hebben we vandaag nog een leuke dag gehad! We begonnen de dag in Galle, een stad die in de Nederlandse VOC tijd erg belangrijk was. Er zijn hier dan ook veel Nederlandse overblijfselen te vinden, waarvan het fort het meest indrukwekkend was. Maar ook kerkjes en straten die nog Nederlandse namen hebben (De Nederlands Hervormde kerk en de Leyn Baan straat). In deze stad hebben we ook geluncht, waarna we verder reden langs de westkust omhoog. Daar kwamen we langs het stadje dat erg getroffen is door de Tsunami. In dat dorpje zijn 1250 mensen omgekomen en langs de straten staan (nog steeds, 11 jaar na dato) heel veel vervallen en verlaten huisjes. We zijn hier ook naar een museumpje geweest (echt ienieminie), waarin ze uitlegden hoe een tsnuami ontstaat en waar ongelooflijk veel afgrijselijke foto's te zien waren van na de ramp. Dat maakte wel indruk. In Sri Lanka zijn in totaal 50000 mensen omgekomen en de impact op het land was enorm. Iresh was op het moment van de ramp thuis, hoog in de bergen en heeft dus gelukkig weinig gemerkt. Wel zijn er vrienden van hem omgekomen. Na dit indrukwekkende gedeelte, gingen we door naar iets heel leuks: de schildpaddenopvang. Dit zat officieel niet in ons programma, maar Iresh stelde voor om dat te gaan doen. Dat leek ons wel wat! Deze opvang koopt eieren op van stropers, om ze vervolgens in de opvang uit te laten komen en de schildpadjes dan uit te zetten in zee. Gewonde schildpadden blijven voor altijd in de opvang. Het was echt heel leuk! We hebben schildpadjes gezien die vandaag geboren zijn, van 2 dagen oud en van 3 dagen oud. Daarna gaan ze de zee in. Ook hebben we een aantal grotere schildpadden gezien en we mochten er een paar vasthouden! Heel schattig. Daarna reden we door naar Negombo. We overnachten in hetzelfde hotel als de eerste nacht, zodat we morgen maar een half uurtje hoeven te rijden naar het vliegveld. Morgen vliegen we rond 10 uur naar Dubai!

• 26 Oktober 2015 - 15:21

Aartje:

Nog een hele fijne tijd in Dubai, en een goeie reis morgen.

Groetjes X

• 26 Oktober 2015 - 15:39

Jellan :

Veel plezier in Dubai, goede reis morgen!
    Xxx

• 27 Oktober 2015 - 21:25

Opa En Oma:

We kunnen ons voorstellen dat jullie het jammer vinden dat jullie reis in Shri Lanka voorbij is. Maar wat een ervaring !!!! En deze ervaringen , die vormend zijn, zullen mee bepalend zijn hoe jullie leven verder geleefd gaat worden. Veel plezier in Dubai.