Mihintale en Jaffna - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Emma Johan - WaarBenJij.nu Mihintale en Jaffna - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Emma Johan - WaarBenJij.nu

Mihintale en Jaffna

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Emma

11 Oktober 2015 | Sri Lanka, Jaffna

Dag 4 11-10-2015 Mihintale en reis naar Jaffna

Eerst hebben we ontbeten in het hotel en we werden om 8:45 verwacht bij de receptie. Vandaag stond de reis gepland naar Jaffna, maar voordat we daarheen gaan bezoeken we eerst de tempel Mihintale. Om deze heilige plek te bereiken moeten we eerst met de trappen omhoog, in totaal 1840! Gelukig hoeven wij ze niet allemaal omhoog te lopen en konden we halverwege instappen, maar het waren er alsnog genoeg. We gingen eerst op een lager niveau naar 'Dana Salawa'. Hier stond vroeger een gebouw waar alle (3000) Boeddhistische monniken aten. Het gebouw zelf staat er niet meer, alleen de stenen palen zijn er nog. Wel staat er nog een soort stenen kano waar het eten in warm gehouden werd met behulp van koperen platen. Even verderop stond een ander gebouw, waarbij twee grote stenen stonden waarop o.a. de regels rondom het eten stonden. Hierna gingen we naar de heilige plek van de tempel waar het boeddhisme van Sri Lanka is ontstaan, koning Tissa ontmoette hier Mahinda (gezonden vanuit India). Mahinda heeft hier de koning tot het boeddhisme bekeert en daarmee is het boeddishme in Sri Lanka ontstaan. Op deze plek zijn twee heuvels en een groot rotsblok. Op de ene heuvel staat een grote stoepa en op de ander een prachtige Boeddhabeeld in de 'teaching' houding. We zijn samen met onze gids op het grote rotsblok geklommen, het kostte wat moeite maar het was zeker de moeite waard. Het uitzicht was geweldig: je kon een groot gebied zien en van deze plek waren ook de stoepa en het Boeddhabeeld goed te bekijken. Na dit mooie uitzicht zijn we weer naar beneden geklommen en toen begon de reis naar Jaffna! Na een rit van 3,5 uur waren we rond 14 uur in Jaffna. Onderweg is het nog duidelijk te zien dat hier 6 jaar geleden een burgeroorlog was. Langs de weg staan nog verschillende gebouwen met veel kogelgaten en de stad Kilinochchi wordt geheel opnieuw opgebouwd, om weer een grote stad te worden. We zijn tussendoor twee keer gestopt, 1 keer bij een groot oorlogsmonument (een grote kubus) en 1 keer bij een tank van de Tamil Tijgers. Hierna zijn we afgezet bij ons hotel om goed uit te rusten voor morgen. We worden om 6(!) uur opgepikt om naar Delfts eiland te gaan. De pond vertrekt om 8 uur en die willen we graag halen. In het hotel hebben we nog even gezwommen, gegeten en rustig op onze hotelkamer gezeten. Prima hotelkamer voor dit gebied, de stroom valt hier alleen wel gemiddeld 1 keer per half uur uit.