Anuradhapura - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Emma Johan - WaarBenJij.nu Anuradhapura - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Emma Johan - WaarBenJij.nu

Anuradhapura

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

10 Oktober 2015 | Sri Lanka, Anuradhapura

Dag 3 10-10-2015 Anuradhapura

Na het heerlijke ontbijt vertrokken we om 8 uur richting de vismarkt van Negombo. Dat was super om te zien, zolang je de geur er maar niet bij dacht. Alle soorten vis worden daar gevangen en direcht verkocht. Anderen worden op het strand gelegd en twee tot drie dagen gedroogd en daarna verkocht. Vervolgens stapten we in de auto (met airco gelukkig!!) om richting Anuradhapura te rijden, een rit van ongeveer 4 uur. Daar aangekomen gingen we eerst lunchen met een prachtig uitzicht, om vervolgens de oude stad in te gaan. Anuradhapura is vroeger de hoofdstad geweest en heeft daarom veel belangrijke Boeddistische tempels. We begonnen met de Sri Maha Bodhi, een loot van de oorspronkelijke boom waaronder Boeddha de verlichting bereikte. Deze boom is erg belangrijk voor alle Boeddhisten en is omgeven door een tempel. Nadat we onze knieën bedekt hadden met een sjaal en onze schoenen uit hadden gedaan, mochten we het complex op. We offerden paarse waterlelies voor Boeddha, samen met onze gids, die Boeddhist bleek te zijn en daarom ook ging bidden. Daarna gingen we naar Jetavanarama, de grootste stoepa van Anuradhapura. Alleen twee pyramides in Egypte zijn grotere bouwwerken dan deze stoepa. Dat was enorm indrukwekkend om te zien. We reden met de auto verder naar de Tweelingvijvers (Kuttam Pokuna), twee enorme baden voor de monniken en naar de Samadhi-Boeddha, een groot Boeddha beeld in de serene staat van samahdi (diepe meditatie). Daarna gingen we naar de laatste en misschien wel het mooiste bouwwerk: de Ruwaneliseya. Dit is een grote witte stoepa omgeven door een muur van olifanten. We kwamen toevallig nog een megalange stoet van mensen tegen, die muziek maakten en mediteerden, en met z'n allen een enorme vlag vasthielden, die om de stoepa gewikkeld ging worden. Inmiddels was het al 17 uur en werden we door onze gids, Irish, naar ons hotel gebracht. De gids is enorm aardig en we zijn blij met 'm, gelukkig. Straks eten, nog een beetje chillen en morgen naar waarschijnlijk het grootste avontuur van deze reis: Jaffna. Een plaatsje in het noorden, nog onontdekt door de toeristen en tot 6 jaar geleden nog onbereikbaar door de burgeroorlog tussen de Sri Lankanen en de Tamil Tijgers. Maar wij gaan het zien!

• 10 Oktober 2015 - 14:56

Aartje:

Klinkt allemaal helemaal geweldig.
    Leuk om jullie reisverslagen zo te lezen.
    Veel plezier in Jaffna groetjes

• 10 Oktober 2015 - 19:08

Jellan :

Inderdaad superleuk om te lezen...
    Heel benieuwd hoe Jaffna is.. Veel plezier! X

• 11 Oktober 2015 - 11:47

Everdien:

Is allemaal gaaf om te zien en te horen lijkt me voor jullie heel bijzonder om mee te maken

• 11 Oktober 2015 - 12:28

Clyde:

Zie ik jullie daar nou kokosmelk drinken? Leuk verslag, veel plezier.

• 11 Oktober 2015 - 12:34

Eric:

Ziet er mooi uit ! Leuk verslag .